۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردین

کارگاه آموزشی طرح استاد مشاور استان فارس در شیراز برگزار شد

اولین کارگاه تربیت مدرس آموزش‌های پیش از ازدواج استان فارس با همکاری كانون سردفتران ازدواج و طلاق كشور و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در تاریخ 1397/08/27 در شیراز برگزار شد.

احمد رحمانيان معاون اجتماعي و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در جمع سردفتران ازدواج و طلاق استان فارس، با اشاره به هجمه های دشمن به جمهوری اسلامی بخاطر عدم پذیرش ظلم استکبار، اظهار کرد: ما در هجمه نرم دشمن دیر عمل کردیم و اقدامات ما کارشناسی و هماهنگ نبود، به همین دلیل خروجی هجمه‌ها را در جامعه و خانواده مشاهده مي كنيم.

رحمانيان با اشاره به ارتباط مستقیم سردفتران با زوجین و تجربه در این حوزه نقش آنها را فراتر از ثبت ازدواج و طلاق عنوان کرد و گفت: این طرح را سردفتران جدی بگیرند و به کیفیت و کمیت آن دقت لازم را داشته باشند. اقدامات پیشگیرانه زودگذر و جزیره‌ای ما را به نتیجه مطلوب نمی رساند، هدف ما هماهنگ کردن دستگاه‌ها در بحث آموزش در ازدواج است.

معاون قضایی دادگستری استان فارس با بیان اینکه وقتي دشمن در حال برنامه‌ریزی برای جذب جوانان ما بود، ما برنامه‌ای نداشتیم، اظهار کرد: اقدامات در زمان طلاق به دلیل اینکه در مرحله بحران انجام می‌گیرد چندان تأثیرگذار نیست اما در حین ازدواج و در نقطه گلوگاه که در دست سردفتران است باید برنامه‌ریزی کرد، نباید منتظر نتیجه سریع بود، خروجی این کار چند سالی زمان می‌برد.

رحمانیان با اشاره به اینکه این طرح از مصوبات شورای اجتماعی است، تصریح کرد: در استان فارس زمینه‌های فرهنگی و اعتقادی بالقوه و بالفعلی وجود دارد که با استفاده از آنها باید در راستای توانمندسازی جوانان حرکت کنیم و این جوان بعد از توانایی می‌تواند مشکلات را حل کند و در برابر هجمه‌ها بایستد.

در ادامه کامران حکمت، سرپرست اداره پيشگيريهاي فرهنگی و اجتماعی دادگستري فارس با بیان اینکه قانون در جهت حمایت از خانواده و پیشگیری از طلاق وارد مرحله پیشگیری شده تا به پرونده‌های طلاق پیش از ورود به محاکم خانواده بپردازد، گفت: در استان فارس طلاق به عنوان یک معضل در راه پیشرفت است و به همین دلیل فعالیت‌های پیشگیرانه دادگستری در مرحله قبل از طلاق است نه ازدواج.

وي با بیان اینکه مشاوره‌های پیش از طلاق موفقیت‌آمیز نیست، افزود: مراکز مشاوره آمار 14.5درصد سازش از مشاوره‌های پیش از طلاق را اعلام کردند که این نشان می‌دهد باید مداخلات را در جای دیگری انجام داد. مداخله به موقع‌تر قبل از ازدواج است تا آنها اطلاعات روانشناختی، حقوقی، تربیت جنسی و آموزه های دینی را بیاموزند.

حكمت یادآور شد: از چندین سال قبل در بعضي موسسات استان فارس آموزش‌هایی به زوجین داده می شد اما این آموزش‌ها باید به‌روز شود و بر اساس محتویات جدید تغییر یابد و بهترین افرادی که می‌توانند در این طرح ورود کنند كه سردفترها به دلیل تجربه و ارتباط مستقیم با زوجین از بهترين گزينه ها هستند.

حکمت خاطرنشان کرد: زوجین در شرف ازدواج آمادگی لازم برای پذیرش برخی از آموزش ها را ندارند اما این آموزش‌ها سبب تلنگر برای تصمیم عاقلانه‌تر می شود. در پرونده‌های طلاق برخی موارد قابل رفع نیست و یا به سختی حل می‌گردد اما در بیشتر مصاحبه با زوج ها عدم درک متقابل سبب بروز اختلاف شده که این مسئله نیاز به تامل دارد.

در ادامه نیز سیدابوالقاسم عدالتی استاد ملی طرح مشاوره حقوقی پیش از ازدواج زوجین در استان فارس ضمن تشکر و قدردانی از همکاری بی شائبه جناب آقای احمد رحمانیان معاونت محترم پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و جناب آقای کامران حکمت سرپرست محترم اداره پيشگيري هاي فرهنگی و اجتماعی دادگستري استان فارس و همچنین با تشکر از جناب آقای علی مظفری ریاست محترم کانون سردفتران ازدواج و طلاق کشور، محتوای آموزشی مربوطه را مطابق مفاد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برای مربیان مشاوره حقوقی پیش از ازدواج در استان فارس تدریس نمودند.