۱۴۰۳ پنجشنبه ۹ فروردین

نکات مهم و لازم الاجرا که می بایست جهت صدور اجرائیه از جانب دفاتر ازدواج و طلاق رعایت شود

بنام خدا

 

موضوع ؛ نکات مهم و لازم الاجرا که می بایست جهت صدور اجرائیه از جانب دفاتر ازدواج و طلاق رعایت شود

 

نظر به اینکه تغییرات الکترونیکی حاصل شده در فرایند صدور و عملیات اجرائیه جهت تسهیل امور و جلوگیری از مراجعه حضوری به ادارات اجرا ایجاد شده است به جهت رفع ابهام و پاسخ به سوالات مکرر همکاران و ایجاد رویه واحد مقتضی است همکاران محترم نسبت به رعایت نکات ذیل هنگام صدور اجرائیه دقت لازم را مبذول نمایند .

 

1- ثبت نام در سامانه ثنا برای متقاضی ( زوجه ) الزامی بوده و صدور اجرائیه نسبت به سندی که زوجه یا وکیل وی در سامانه ثنا ثبت نام نکرده اند تخلف انتظامی محسوب می شود .

 

2-اخذ تلفن همراه متقاضی ( زوجه ) و درج آن در سامانه الکترونیک در قسمت " سایر اطلاعات زوجه " الزامی می باشد .

 

3- پیوست های مورد نیاز جهت صدور اجرائیه تصویر تقاضانامه و سند ازدواج تا صفحه مربوط به مهریه می باشد .

 

4- ارسال پستی اطلاع نامه به زوج از جانب دفاتر ازدواج و طلاق ممنوع بوده و مراتب از طریق ادارات اجرا به زوج ابلاغ می شود .

 

5-به محض ارسال اجرائیه به اداره اجرا پیامکی برای ذینفع که حاوی شماره و تاریخ ارسال اجرائیه می باشد از جانب سامانه ارسال خواهد شد .

 

6- مراجعه حضوری زوجه به ادارات اجرا قبل از دعوت از طریق پیامک ممنوع بوده لذا به هیچ وجه زوجه را به ادارت اجرا هدایت نکنید و به ایشان اطلاع دهید قبل از دریافت پیامک به ادارات اجرا مراجعه نکنند .

 

7- ادارات اجرا به محض دریافت اجرائیه راساً و بدون نیاز به تقاضای زوجه نسبت به شناسائی و توقیف اموال مدیون اقدام خواهند نمود چنانچه اموالی شناسائی و توقیف شد پیامکی برای زوجه ارسال خواهد شد تا جهت تعقیب عملیات اجرا به اداره اجرا مراجعه نماید و در صورتیکه هیچ مالی شناسائی نشود پیامکی به زوجه ارسال خواهد شد تا جهت دریافت گواهی و مراجعه به دادگاه خانواده به ادراه اجرا مراجعه نماید .

 

8- چنانچه پس از صدور اجرائیه زوجه تقاضای توقیف یا ممنوع الخروجی نماید می بایست از دفترخانه صادر کننده اجرا از طریق نامه مکانیزه به اداره اجرا ارسال شود .

 

9-در صورت ناقص بودن اجرائیه اداره اجرا نسبت به برگشت زدن اجرائیه اقدام و موارد نقص را در قسمت " هامش  " قید می کنند تا سردفتر نسبت به رفع نقص و ارسال مجدد اقدام نماید لازم به ذکر است اجرائیه های صادر و ارسال شده تا قبل از برگشت شدن از طرف ادارات اجرا قابل اصلاح نمی باشد .

 

10- جهت صدور اجرائیه نسبت به قبوض اقساطی ، سردفتران ازدواج و طلاق می بایست نسبت به تهیه مهر ژلاتینی مستطیل شکل به ابعاد 4*1.5 با مضمون " پذیرش اجرا شد " اقدام و پس از صدور اجرائیه تمام قبوض را ممهور به مهر مذکور نمایند .

 

11- دفترخانه هیچ الزامی به تشکیل فیزیکی پرونده اجرائیه نداشته صرفاً اصل تقاضانامه را در صفحه مربوطه در دفتر یا بایگانی مجزا نگهداری و مراتب صدور اجرائیه را در ملاحظات سند و دفتر قید می کند .

 

لازم به ذکر است تکالیف فوق الذکر بموجب بخشنامه های صادره از جانب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد شده است و ممکن است در برخی استان ها با تاخیر اجرا شود

 

با احترام

مسئول کانون سردفتران ازدواج و طلاق

علی مظفری 1399/6/4