بازدید 5394 تاریخ جمعه 27 بهمن 1396
به منظور تحقق اهداف کانون در اجرای مواد 4 اساسنامه و 5 آئیننامه اجرائی کانون تعیین شرح وظایف کمیسیونهای تخصصی کانون موضوع ماده 4 آئیننامه در دستور کار چهارمین جلسه هیئت مدیره کانون در تاریخ 26/11/1396 قرار گرفت و شرح وظایف هر یک از کمیسیونها به شرح زیر تعیین گردید:
الف) کمیسیون اطلاعرسانی، آمار و انفورماتیک
1- تهیه و طبقهبندی آمار دفاتر ازدواج و طلاق به همراه آدرس و شماره تماس به تفکیک هر استان و اطلاعرسانی به اعضای کانون و مردم
2- تهیه و طبقهبندی آمار از وقایع ثبت شده ازدواج و طلاق به تفکیک هر استان با هماهنگی واحد آمار سازمان ثبت اسناد و احوال
3- فراهم کردن زمینههای لازم اعم از حقیقی یا مجازی جهت اطلاعرسانیهای لازم به اعضای کانون و مردم
4- طراحی مقدمات لازم جهت ایجاد ارتباط سیستمی اعضاء با یکدیگر و کمیسیونهای کانون از طریق اتوماسیون اداری و شبکه
5- مدیریت پایگاه اطلاعرسانی کانون و درج اخبار و اطلاعات با نظر رئیس یا نایب رئیس هیئت مدیره
6- همکاری با اعضای کانون در خصوص ثبت الکترونیکی وقایع ازدواج و طلاق اعم از سختافزاری یا نرمافزاري و ارائه راهکارها و آموزشهای لازم و عنداللزوم تشکیل کارگروه ویژه
7- هماهنگی مستمر با واحد انفورماتیک سازمان ثبت اسناد و ثبت احوال
8- هماهنگی با کمیسیون آموزش جهت تهیه کلاسهای آموزشی مجازی برای اعضای کانون
9- انجام کلیه مراحل اجرایی جهت چاپ و انتشار جزوه، مقاله و عنداللزوم مجله با هماهنگی کمیسیونهای حقوقی و آموزشی
10- انجام کلیه مقدمات لازم جهت دریافت نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات اعضاء و ارسال آن به هیئت مدیره و انجام نظر سنجی به صورت کاملا صحیح و قابل اطمینان
11- انجام کلیه امور مربوط به صدور کارت شناسائی برای اعضای کانون
12- تدوین و طبقهبندی سوالات تخصصی همکاران به همراه پاسخ کمیسیون مربوطه
13- تدوین و طبقهبندی قوانین و بخشنامههای مربوط به دفاتر ازدواج و طلاق
14- ثبت و ضبط کلیه مکاتبات کمیسیون
15- ارائه گزارش از عملکرد کمیسیون به هیئت مدیره هر شش ماه یک بار
ب) کمیسیون آموزش و پژوهش
1- بررسی، پژوهش و اظهار نظر در خصوص قوانین و مقررات و آییننامهها و بخشنامههای ثبتی
2- تهیه جزوه یا سیدی از مجموعههای آموزش تخصصی برای اعضاء
3- برگزاری جلسات و نشستهای علمی و آموزشی به صورت حضوری و مجازی
4- تشکیل کارگاههای آموزشی و دعوت از اساتید حوزه و دانشگاه، قضات، وکلا و سردفتران با تجربه برای تبادل نظر با همکاری کمیسیون حقوقی و قضایی
5- رایزنی با نهادهای آموزشی و مراکز دانشگاهی جهت فراهم شدن ادامه تحصیل اعضاء در مقاطع عالیه
6- برگزاری مسابقات علمی جهت ارائه مقالات تخصصی از جانب اعضاء
7- برگزاری همایشهای علمی با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی
8- ثبت و ضبط کلیه مکاتبات کمیسیون
9- ارائه گزارش از عملکرد کمیسیون به هیئت مدیره هر شش ماه یک بار
پ) کمیسیون امور استانها
1- انجام کلیه امور مربوط به تاسیس شعبه یا نمایندگی کانون دراستانهای کشور ظرف مدت یکسال
2- ایجاد امکان ارتباط موثر با شعب یا نمایندگیهای کانون در استانها
3- دریافت نقطه نظرات و مشکلات اعضای شعب یا نمایندگیها و انتقال به هیئت مدیره
4- هماهنگیهای لازم جهت بهرهبرداری شعب یا نمایندگیها از مزایای کانون
5- ارسال نکات آموزشی و دستورالعملهای اجرائی و حقوقی به شعب یا نمایندگیها جهت ایجاد وحدت رویه
6- نظارت بر عملکرد شعب یا نمایندگیها و ارسال گزارش به هیئت مدیره
7- ثبت و ضبط کلیه مکاتبات کمیسیون اموراستانها
8- ارائه گزارش از عملکرد کمیسیون به هیئت مدیره هر شش ماه یک بار
ت) کمیسیون امور اداری (شهرداری، دارائی، ثبت احوال و ثبت اسناد)
1- تشکیل حداقل یک جلسه در ماه با حضور مسئول, دبیر و منشی کمیسیون جهت بررسی و رفع مشکلات اداری اعضای کانون و تعیین خط مشی و سیاست کاری کمیسیون
2- اجرای مصوبات و سایر موارد ارجاعی از جانب هیئت مدیره
3- جمعآوری و طبقهبندی کلیه قوانین، بخشنامهها و آراء و مستندات مربوط به تکالیف دفاتر ازدواج و طلاق با ادارات عمومی و دولتی از جمله شهرداری، دارائی، برق، گاز و آب جهت رفع مشکلات اعضاء و بالعکس جهت اطلاع اعضاء و عنداللزوم چاپ و تکثیر آنها با هماهنگی کمیسیون مربوط
4- شرکت در کمیسیون یا هیئتهای مربوط اعم از حل اختلاف مالیاتی و ... جهت دفاع از اعضای کانون
5- برگزاری جلسات آموزشی با موضوع تکالیف قانونی اعضا در خصوص موضوعات مبتلا به و مساعدت جهت تنظیم اظهارنامه مالیاتی با هماهنگی کمیسیون آموزش
6- مشاوره دادن به اعضای کانون درخصوص مشکلات مربوط
7- ارئه پیشنهاد به هیئت مدیره جهت تقدیم دادخواست و طرح شکایت در مواقع لزوم
8- ثبت و ضبط کلیه مکاتبات کمیسیون
9- ارائه گزارش از عملکرد کمیسیون به هیئت مدیره هر شش ماه یک بار
ث) کمیسیون امور اقتصادی و مالی
1- تلاش و کوشش در جهت جذب و بهرهبرداری از خدمات و تسهیلات مالی برای اعضاء
2- بررسی، تهیه و ارائه طرح برای بهبود وضعیت اقتصادی اعضاء با هماهنگی کمیسیون طرح و برنامه
3- سعی و تلاش جهت ایجاد شرایط مناسب مالی و اقتصادی برای اعضای کانون در خصوص تهیه واحد مسکونی، محل کار یا وسایل مورد نیاز
4- تهیه گزارش خط مشی اقتصادی کانون با بررسی وضعیت هزینه و درآمد
5- تحقیق و بررسی دقیق علمی جهت تعیین تعرفه واقعی ثبت وقایع ازدواج و طلاق و سایر خدمات
6- بررسی و تدوین روشهای کسب درآمد برای کانون و اعضاء
7- انجام فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی به منظور تقویت بنیه مالی کانون با رعایت قوانین و مقررات مربوطه
8- فراهم نمودن زمینه مناسب جهت ارتقاء سطح معیشتی اعضاء
9- تأسيس، تقويت و گسترش شركت تعاوني و صندوق قرض الحسنه به منظور برخورداري اعضا از تسهيلات بيشتر
10- ایجاد ارتباط موثر با وزارتخانهها، سازمانهای دولتی و خصوصی و بانکها به منظور جذب تسهیلات برای اعضاء و کانون
11- ثبت و ضبط کلیه مکاتبات کمیسیون
12- ارائه گزارش از عملکرد کمیسیون به هیئت مدیره هر شش ماه یک بار
ج) کمیسیون حقوقی قضائی
1-جوابگویی به سوالات شرعی، حقوقی و ثبتی اعضاء
2- ارتباط موثر با اداره کل امور اسناد سازمان ثبت جهت صدور، اصلاح یا لغو بخشنامه در مواقع لزوم
3- تهیه و تنظیم راهکارهای لازم جهت رفع مشکلات حقوقی و ثبتی مرتبط
4- تلاش جهت رفع ابهام از موضوعات حقوقی و شرعی مرتبط با ثبت ازدواج و طلاق با توجه به قوانین و مقررات عنداللزوم از طریق استعلام ، استفسار یا استفتاء از مراجع ذیصلاح
5- همکاری با کمیسیونهای دیگر در خصوص موضوع ارجاعی
6- تهیه پاسخ به سوالات و استعلامهای تخصصی مراجع قضائی، سازمانها و نهادها
7- تدوین و طبقهبندی سوالات حقوقی و ثبتی اعضاء به همراه پاسخ کمیسیون جهت انتشار
8- اظهارنظر فنی در خصوص مقالات ارسالی اعضاء
9- ثبت و ضبط کلیه مکاتبات کمیسیون
10- ارائه گزارش از عملکرد کمیسیون به هیئت مدیره هر شش ماه یک بار
چ) کمیسیون رفاهی، درمانی و ورزشی
1- انعقاد قرارداد با شرکتهای مسافرتی، هتلها، مجتمعهاي اقامتي جهت استفاده اعضاء و برگزاری تورهای زیارتی و سیاحتی با شرایط مناسب .
2- انعقاد قرارداد با مجموعههاي ورزشي و تفریحی جهت استفاده اعضاء.
3- انعقاد قرارداد با فروشگاهها و شركتهاي خدماتي جهت استفاده اعضاء با شرایط مناسب خصوصا نسبت به موضوعاتی که مورد نیاز اعضاء میباشد از قبیل لوازم اداری، لوازم التحریر و ...
4- انعقاد قرارداد با شرکتهای بیمه جهت استفاده اعضاء باشرایط مناسب .
5- انعقاد قرارداد با درمانگاهها و مراکز درمانی جهت استفاده اعضاء با شرایط مناسب .
6- برگزاري مسابقات ورزشي برای اعضاء در مناسبتهاي مذهبي و ملي .
7- ثبت و ضبط کلیه مکاتبات کمیسیون .
8- ارائه گزارش از عملکرد کمیسیون به هیئت مدیره هر شش ماه یک بار .
ح) کمیسیون طرح و برنامه
1- تحقیق و بررسیهای لازم جهت تهیه و ارائه طرحهای اجرائی، اداری، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، رفاهی، آموزشی با هماهنگی کمیسیونهای مربوط جهت تحقق اهداف کانون و رفع مشکلات موجود و ایجاد راهکارهای جدید در بهبود وضعیت شغلی اعضاء به نحوی که لااقل هر سه ماه یک طرح تهیه و پس از بررسی تمام محاسن و معایب آن به هیئت مدیره ارائه گردد.
2- استفاده از انتقادات و پیشنهادات اعضاء نسبت به کانون و هیئت مدیره در تهیه طرحها و ارائه راهکارهای لازم در خصوص بر طرف شدن اشکالات و ایرادات
3- تهیه و تدوین برنامه جهت اجرای دقیق مصوبات هیئت مدیره
4- تحقیق و بررسی در مفاد اساسنامه و آئیننامه اجرائی و ارائه طرح جهت اصلاح و بروز رسانی با هدف افزایش بهرهوری
5- ارائه طرح جهت چابکسازی کانون و ایجاد پستهای سازمانی جدید
6- ثبت و ضبط کلیه مکاتبات کمیسیون
7- ارائه گزارش از عملکرد کمیسیون به هیئت مدیره هر شش ماه یک بار
خ) کمیسیون مجلس و قانونگذاری
1- تلاش و کوشش و انجام رایزنیهای لازم و شرکت در جلسات مرکز پژوهشهای مجلس و کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی جهت تصویب طرح مربوط به ((قانون دفاتر ازدواج و طلاق ))
2- تلاش و کوشش جهت تصویب یا اصلاح قانون در مواردی از امور تخصصی که نیازمند تصویب یا اصلاح قانون است .
3- انجام کلیه اموری که به هر نحوی با مجلس یا مرکز پژوهشها یا شورای نگهبان مربوط است.
د) کمیسیون نظارت، بازرسی و حل اختلاف
1- دعوت از سردفتران متعهد و خوشنام و یا افراد مطلع جهت همکاری با واحدبازرسی و حل اختلاف و سعی و تلاش جهت حل اختلاف بین اعضای کانون با ارباب رجوع
2- سرلوحه قرار دادن اولویت رفع اشکال و بر طرف نمودن ایرادات دفاتر ، جمعبندی و طبقهبندی کلیه قوانین و مقررات و بخشنامههای مربوط به حیطه وظایف اعضاء
3- استفاده از تجارب سردفتران و همکاران مجرب جهت انجام وظیفه و نهایت دقت در حفظ اسرار اعضاء
4- انجام بازرسی و نظارت مستمر بر کار حرفهای اعضای کانون و افرادی که در امور مربوط به دفاتر ازدواج و طلاق دخالت میکنند.
5- انجام بازرسیهای موردی و فوق العاده که حسب مورد توسط رئیس هیئت مدیره ارجاع و برای بررسی و نظارت و یا بازرسی در زمان معین و در همان چهارچوب موضوع ارجاعی ا نجام میپذیرد.
6- انجام بازرسی در زمان اعلام موارد تخلف و نارسائیها و سوء جریانات حسب گزارشات و یا شکایات مردمی و سعی در حل اختلاف پیش آمده
7- موارد بازرسی و نظارت باید بر اساس فرمهایی که به تائید هیئت مدیره رسیده است انجام شود.
8- بازرسان موظفند گزارش اقدامات و نتایج بازرسی را در ۳ نسخه که به امضا سردفتر خواهد رسید صورتجلسه نموده به انضمام دلایل و مستندات ظرف مدت یک هفته به کمیسیون ارائه نمایند.
9- مسئول کمیسیون پس از بررسی گزارشات، نتایج حاصله اعم از رفع اختلاف یا گزارش تخلفات را ظرف مدت یک هفته به هیئت مدیره ارسال خواهد نمود.
10- هیئت مدیره عنداللزوم گزارش تخلفات را ظرف مدت یک هفته به ادارات ثبت استان یا مراجع ذیصلاح منعکس خواهد نمود.
11- بازرس یا بازرسان اعزامی موظف هستند پیشنهاد خود را جهت اصلاح مشکل در گزارش قید نمایند.
12- دفعات بازرسی براساس عملکرد دفاتر و میزان شکایات احتمالی قابل افزایش است در هر صورت برای هر دفتر نباید کمتر از یکبار در سال باشد.
14- کلیه سردفتران و کارکنان ذیربط در دفاتر موظفند اسناد و اطلاعات و مدارک مورد نیاز بازرسی را بدون فوت وقت در اختیار بازرس یا بازرسان اعزامی قرارداده و همکاری لازم را بنمایند.
14- احکام بازرس یا بازرسان حسب تقاضای مسئول کمیسیون نظارت و حل اختلاف توسط رئیس هیئت مدیره صادر میگردد.
15- مسئول کمیسیون باید فرم بازرسی را تهیه و جهت تصویب به هیئت مدیره کانون ارسال نماید.
16- مسئول کمیسیون موظف است ترتیبی اتخاذ نموده تا عملکرد بازرسان تحت نظارت و کنترل قرار گیرد.
17- ثبت و ضیط کلیه مکاتبات و گزارشات کمیسیون
18- ارائه گزارش از عملکرد کمیسیون به هیئت مدیره هر شش ماه یک بار